Forum

Här kan ni ställa frågor till oss och starta diskussionstrådar.

De mest vanliga frågorna hittar ni förmodligen svaret på om ni tittar på sidan Frågor.

9 responses to “Forum

  1. Vi väntar på Nyhetsbrev 50!
    Thomas

  2. Henrik Emilsson

    Hej!

    Får man reda på när grävarna börjar närma sig hemmavid?
    Behöver man vara hemma då?
    Kan man veta var de kommer in på min tomt så man kan förbereda grävning på egna tomten?

    Mvh
    Henrik

  3. Hej.
    Finns det någon reviderad tidplan på när vi ska ha blåst fiber in till huset? Många som undrar hur det går, Jag vet att en del har men många som inte har , Hur ser det ut för Degerbyn?
    Mvh Henrik

    • Henrik Emilsson

      Hej!
      På informationsmötet förra torsdagen sas att Degerbyn nog kan se fram mot uppkoppling första, andra veckan i februari.
      Med vänlig hälsning,
      Henrik Emilsson

  4. Ole Andersen

    Hej
    jag undrar vart man skall felanmäla ifall där blir avbrott .Er det hos operatören i mitt fall Telia eller fiberföreningen ?
    Mvh Ole Andersen i Jonsbol

    • Blir det avbrott så är det nätoperatören du alltid skall anmäla till, är det något större så anmäler nätoperatören till kommunikations operatören som är Telia, Fiberföreningen har bara ansvar om det är nåt fel på kanalisationen (avgrävning mm).

      //Ola

  5. Guy Dahlen

    Vad händer vid Fiberavbrott i Värmskogsfibern?
    Händelseförlopp vid fiberavbrott alltså att WAN lampan släkts på modemingången.
    1. Du ringer till Telia 40200 och anmäler felet. Detta mottas inte på annat sätt än att du i olika moment måste stänga av dator, router och modem. Du bör dock innan samtalet avslutas försäkra dig om att få ett felreferensnummer. Om inte kommer Telia inte att göra någonting. Observera att det ligger i ditt ansvar att Telia tar till sig uppgiften om åtgärd.
    2. När du väl fått ett felnummer som kommer att dagen efter telefonsamtalet bifogas dig som ett SMS. Då kommer på tredje arbetsdagen en serviceman och ringer på dörren och vill mäta ingångssignalen på din fiber. Vilket han då konstaterar är noll.
    3. Dagen efter kommer ett SMS som meddelar att teknikern avslutat sin uppgift och om felet kvarstår får man ringa Telia igen och felanmäla.
    4. Dagen efter kommer ett SMS om att ny felrapport skapats och att tekniker skall ta kontakt inom tre arbetsdagar.
    5. På tredje observera arbetsdagen ser du kanske servicebilar och aktivitet i skåp och brunnar. Säkerligen kommer ingen tekniker att kontakta dig.
    6. Dagen efter får du SMS om att tekniker avslutat sitt uppdrag och återigen att ringa om fel kvarstår.
    7. I bästa fall kan du nu testa om din fiberlinje nu är i funktionabelt skick igen. Har du som jag ett trippelab så är säkert inte IP telefonen i funktion eftersom där krävs en initiering efter avbrott från central punkt. Så du måste ringa om detta.
    8. Dagen efter ett SMS om felrapport.
    9. En tekniker ringer ånyo på din dörr och vill mäta ingångssignalen. Vilken då är inom gränsvärdena. Men detta påverkar ju inte telefonins uppstart utan du får åter ringa till Telia för att en tekniker skall initiera telefonin, vilket kan ta någon timme när routerlamporna är väldigt aktiva.
    10. Dagen efter åter ett SMS om Teknikerns avslut av uppdrag.
    Detta är en processtid om ca tre veckors kalendertid vilket kan bli hur långt som helst om du inte är mycket aktiv och ringer omedelbart efter SMS och dessutom verkligen ser till att felrapportidentitet skapas.
    Hur har detta fel uppstått och hur ser implementeringen ut i Värmskogs fibernät?
    Det aktiva KK skåpet vid Lämnäset är beläget några meter från vägen och är olåst så att vem som helst kan öppna och sabotera eller förse sig med en ganska dyr utrustning.
    Dock kan virrvarret av KKlinor avskräcka. Dessa är helt omärkta vilket innebär att teknikern måste följa linans väg genom nystanet från ingång till utgång.
    Detta till en switsch som enbart har abonnenter I Gansbyn men är märkt JONSBOL.
    I skåpet finns heller ingen skiss på fibervägar eller info om kopplingar, detta med tanke på att de utsända teknikerna inte är orienterade om gällande förhållanden.
    Var och hur uppstod felet?
    I en brunn liggande vid BROTORPS korset nedgrävd på ett ställe som står under vatten vid vårflod och i denna är skarvdonen tätade med Eltejp och inte med krympmuffar som säkerligen är ett minimum vid den valda platsen.

    Kontentan över detta avbrott är att förvänta samma procedur vid nästa års vårflod! Såvida inga åtgärder utöver nuvarande görs.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>