Nyhetsbrev 74

Rapport från årsstämman!

39 medlemmar var närvarande när Värmskog Fiber hade sin tredje årstämma den 10 juni på Liljenäs. I dragningen av verksamhetsåret klargjordes att det är ett fantastiskt arbete som är nedlagt. Vi har grävt 9 mil i bergig terräng och hällande regn och många människor har varit engagerade. Nu närmar vi oss slutet av projektet och i skrivande stund är i stort sett all fiber färdigblåst. Vi har en del skarvningar kvar att göra men det skall inte ta så många dagar om allt går som det är tänkt.

Styrelsen redogjorde för ekonomin i projektet och det kan nu konstateras att vi kommer ha ett underskott på ca 1 milj. kr att tampas med de närmaste åren. Total projektkostnad slutar på ca 9,5 milj. kr exkl moms. Detta motsvarar en kostnad på 33 800 :- per anslutning (en ökning med ca 2500kr). Det är fördyringar som uppstått pga väder och vind men också tuffare grävförhållanden än vad som räknades med. Projektet led också av att projekteringen låg efter och blev också dyrare än beräknat. Hade vi haft ett år till på oss hade vi förmodligen kunnat göra saker och ting i mer rätt ordning, men å andra sidan hade vi inte stått där vi är nu. Vi skall också ha klart för oss att nätet är ordentligt dimensionerat för framtiden och klarar egentligen alla tillkommande anslutningar om det finns intresse. Naturligtvis kommer det att kosta mer att ansluta sig efter projektet men är det fler som vill in i nätet kommer det vara möjligt i alla fall.

Serviceavgift fastställd till 100 kr per anslutning och månad

Medlemmarna betalar ju en insats på 20 000:- per anslutning och dessa pengar plus de bredbandsstöd vi har fått räcker inte helt för att finansiera alla kostnader. Därför tvingas vi ta ut en förhöjd serviceavgift i några år tills att ekonomin balanserar. Ett informationsbrev skickas ut tillsammans med fakturan till samtliga medlemmar som beskriver situationen. Serviceavgiften betalas en gång per halvår och första fakturan sänds alltså ut i dagarna.

Obs!

Ny information om åskskyddet finns på: Medlemsinformation

 

Hälsn från Styrelsen

Eva, Ola, Johan, Jan-Eric, Sven-Eric och Dag!

15 responses to “Nyhetsbrev 74

  1. John Ljungqvist

    Hej på er, jag ansluter till årsmötets beslut. Ett bra sätt att hantera den uppkomna ekonomiska situationen. Fast jag saknar den utlovade fakturan. Eller kommer det ytterligare ett informationsbrev?

    Hälsningar
    John Ljungqvist

    • Jan-Eric Sandh

      Faktura är skickad så den bör komma i början av nästa vecka.

      Hälsningar
      Jan-Eric

  2. Birgitta Axelsson

    nu lyser det i lådan i Rörängen!

  3. Birgitta Axelsson

    Nu lyser det i Rörängen

  4. Åke Lindestad

    Hej styrelsen och alla medlemmar. Från 11 juli har jag varit utan fiberkontakt på Dalsbol. För mina grannar som har telia som operatör fungerar det. Eftersom det är ett öppet nät har jag valt en annan operatör. Har någon av er haft samma problem? Hoppas någon kan hjälpa oss komma igång. Det finns folk i stugan resten av juli månad……

  5. Ola Andersson

    Hej Åke
    Oavsett vilken nätoperatör du valt så är det dom som du får felanmäla till, jag förmodar att du gjort det…..om inte gör det..har dom ej återkopplat till dig så får du ringa igen.
    //Ola

  6. Åke Lindestad

    Ola, den 17 juli felanmälde min operatör till telia. Inget har hänt. Har alla andra användare av fibern telia som operatör????

    • Hej Åke

      Vet ej vilka nätoperatörer andra har, men Calle Willman har Telia och han hade hört att det var en Swith som pajat och att dom skulle byta ut den.
      Lite töligt om det ej är grejat än men jag vet inte mer!!
      Men jag kan bara upprepa att ring eran nätoperatör som ni betalar abbonemang hos tills det är löst, är det ej deras fel utan hårdvara i systemet så ringer dom till Kommunikations Operatör som är Telia vilket dom verkar ha gjort, händer det inget då då får dom ringa igen, det du kan göra är väl att prata med din nätoperatör om prisrabbat om dom inte kan lösa detta.
      Skulle det vara avgrävning av kabel eller andra problem med själva kabeln så faller det på fiberföreningens styrelse och medlemmar.
      Hoppas det löser sig // Ola

  7. Åke Lindestad

    Hej, nu har jag varit utan fungerande fibernät i en månad. Det verkar som att Telia inte bryr sig om att min operatör felanmält. Inte roligt när man betalat 20.000 kronor…………

    • Hej Åke
      Det är ju attans när det inte händer nåt, jag har mailat till våran kontakt på Telia och så får hon luska i detta.
      //Ola

    • Telia kollar på din anslutning, har det blivit bra eller är det fortfarande ”dött”?

      //Ola

  8. Vid problem med att farten är dålig i bredbandet…

    Veckans tips:
    Jag har haft lite dålig fart från och till, tex hade jag nedladdningshastighet på 43 och jag skall ha 250, jag bröt strömmen på mediaboxen samt rautern och startade om igen och då fick jag 290 mb/s, vet ej om detta är brukligt att göra så men det funkade…

    //Ola

  9. Glömde skriva att ni kan gå in på http://www.bredbandskollen.se och göra en mätning själva så ser ni vilken hastighet ni har…:-)

    //Ola

  10. Åke lindestad

    Äntligen! Är ett känt citat. Nu funkar det på Dalsbol. Tack för all hjälp!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>